Fugleskitt og insekter er ikke bare irriterende å få på bilen, men uhumskhetene kan også forringe lakken. Derfor er regelmessig renhold, med skikkelig utstyr og mye vann viktig hvis bilen skal skinne også i årene som kommer.

Fugleskitt og insekter som er klistret til fronten på bilen er umulig å unngå. Og gjør du ikke noe med det, vil det kunne prege kjøretøyet ditt for evig tid.
Enkelte påstår at syre og annet innhold i fugleskitten etser bort klarlakken eller bidrar til at den slår sprekker. Andre hevder at blod fra insektene kan påføre tilsvarende skade. Spesielt i varmt vær mener noen at fugleskitt og insekter gjør ekstra store skader.
– Når du oppdager skitt på bilen, uansett hva det er, er det viktig å fjerne det med en gang. Ikke vent, oppfordrer Ole Daniel Strandseter. Han er daglig leder ved Kongsvinger Bilskade AS og vet hvordan slett bilhold forringer utseendet, og dermed også verdien på et kjøretøy.

Ren svamp og mye vann

Regelmessighet er et avgjørende begrep i det Strandseter karakteriserer som godt bilhold. Han mener at ukentlig vask er den minste omsorg en bil fortjener. Ved behov; kanskje også enda oftere.
– Slett bilhold gir slitt bil. Det er generelt viktig å holde den ren. På den måten forblir overflaten glatt og pen over tid, noe som gjør det enklere å få av møkk og skitt. En bil som ikke er vasket på lenge vil ha en grov overflate som møkka sitter hardere fast i, sier han.
Ren svamp, mye såpevann og rennende vann til spyling er tre ting Strandseter ikke klarer seg uten når han skal vaske sin egen bil. Han mener dette er et minimum av utstyr som trengs til en utvendig bilvask.

Billakkerer Ole Daniel Strandseter oppfordrer alle til å vaske bilen sin minst en gang i uka, og sier det også vil være fordelaktig med polering vår og høst.

– Bruk gjerne også høytrykkspyler, helst nedenfra og oppover. Det er viktig å spyle av så mye skitt som mulig, før man tar svamp og såpevann fatt. Svampen må være helt ren, og den må skylles jevnlig i vann. Det minste sandkorn som sitter i svampen vil lage riper i lakken, sier Strandseter.
– Også i fugleskitten kan det blant annet være sandkorn, noe som understreker viktigheten av skikkelig spyling i forkant av sjamponeringen med svamp. Det er generelt viktig at det ikke er igjen skitt på bilen som blir dratt med rundt under svampen. Mellom bruk av svamp og den første spylingen, er det ved behov lurt å bruke avfetting og produkter som fjerner asfalt og piggstøv. Dette må selvsagt skylles av før man går løs på bilen med svamp. Om det er behov for disse kjemikaliene, kjenner du hvis du drar hånda forsiktig over bilens flater, understreker han.

Alt går ikke bort i vask. Skal man opprettholde glatte flater som ikke skitten fester seg til så lett, er det nødvendig med grundig polering.

Til å tørke bilen bruker billakkereren en klut fremfor det gode gamle pusseskinnet. Denne kjøper han der bilpleieprodukter selges.
– Det er veldig viktig at kluten er ordentlig ren. Tenk på hvordan du oppbevarer den mellom hver gang den brukes, og sørg for skylle jevnlig under bruk slik at det ikke er igjen noe i kluten som kan lage riper i bilen. Har du først mistet enten tørkekluten eller svampen på bakken, er det påkrevd med skikkelig rengjøring før videre bruk, sier han.

Blekner av sola

Strandseter anbefaler såpe som er tilsatt poleringsmiddel. Dette forsterker overflaten sammenlignet med bruk av vanlig såpe.
– Uansett er det viktig å rubbe og polere bilen med jevne mellomrom. Alt går ikke bort i vask. Skal man opprettholde glatte flater som ikke skitten fester seg til så lett, er det nødvendig med grundig polering. Etter mitt syn minst to ganger i året; vår og høst. Sørg for at bilen er skikkelig ren før du starter, og følg bruksanvisningen på poleringsmiddelet. Aller helst anbefaler vi at slike jobber settes bort til profesjonelle, sier han.

Joachim Kvernberg Bundesen (f.v.), Bjørn Ivar Moen, Kjell Magne Amundsen, Glenn Ramstad, Ole Daniel Strandseter (daglig leder) og Morten Solheim hos Kongsvinger Bilskade AS gir gjerne vaske- og poleringstips som bevarer bilen din.

I tillegg til fugleskitt, insekter og annen møkk, er også det sterke sollyset om sommeren noe som utfordrer lakken.
– Dette var et større problem tidligere enn det er i dag, men det kjører fortsatt en del biler langs norske veier som ble produsert før beskyttende klarlakk ble standard hos de fleste produsentene. Uten denne klarlakken kan det oppstå pigmentforandringer, spesielt i sterke farger som for eksempel rød og gul. Resultatet er at disse bilene mer eller mindre mister sin opprinnelige farge. For å unngå og forebygge dette, er også regelmessig polering nødvendig, sier Ole Daniel Strandseter.