Små bulker kan skjule alvorlige skader

Denne Mercedesen ble pårygget mens den sto parkert. Greier du å tippe reparasjonskostnadene?

Mercedesen på bildet over ble pårygget mens den sto parkert. Å få skaden reparert kostet 88.186 kroner.

Bulken ser kanskje ikke så stor eller alvorlig ut, men ikke la deg lure. Moderne biler er proppfulle av teknologisk utstyr, og reparasjonskostnadene kan bli skyhøye.
Hver uke tar Ole Daniel Strandseter ved Kongsvinger Bilskade imot bileiere med småbulker etter påkjørsler og ryggeuhell. Noen av bulkene kan nokså enkelt rettes ut, slipes og lakkeres, men slik er det ikke alltid. Nye biler er proppfulle av avansert utstyr, og i mange tilfeller er det plassert i bilens ytterkanter for å gjøre kjøringen sikrere og mer komfortabel. Dermed skal det ikke store smellen til før reparasjonen både blir omfattende og kostbar.

Forsikringen i orden
Eksemplet Strandseter ønsker å vise Nyhetsdeskens lesere, er en Mercedes E-klasse, 2016-modell. Bilen hadde stått parkert på en offentlige p-plass da en annen personbil rygget inn i den. Høyre fremskjerm har et tydelig merke etter sammenstøtet med hengerfestet, men utover dette ser bilen nesten uskadd ut. Men det er altså bare tilsynelatende.
– Hele reparasjonen kom på nesten 90.000 kroner, opplyser Strandseter.
– Da vi fjernet skjermen og kikket nærmere på skadene, viste det seg at den adaptive lampen var sprukket på undersiden, monteringsfestene til skjermen var ødelagte og aluminiumsfelgen hadde fått sprekker. Bare utskiftning og programmering av ny lampe beløp seg til nesten 30.000 kroner. Heldigvis for den uheldige bilføreren som forårsaket skaden, var forsikringen i orden, sier Strandseter, som vil advare bilførere mot å undervurdere skadeomfanget når uhellet er ute.

– Ikke prøv å leke takstmann. Skader som ser bagatellmessige ut, kan i virkeligheten være svært omfattende, advarer Ole Daniel Strandseter ved Kongsvinger Bilskade.

Ikke lek takstmann selv
– Sørg alltid for å få skaden vurdert og taksert av profesjonelle. Selv om skaden virker ubetydelig på utsiden, kan bilen være påført mer omfattende skader under karosseriet. På nyere biler skal du ha et svært trenet øye for å kunne vurdere skadeomfanget riktig, og selv vi som har mange års erfaring, får oss rett som det er overraskelser, innrømmer Strandseter, som understreker at reparasjon er viktig for å opprettholde bilens sikkerhetsnivå.

Et speil er avansert teknologi
– Nyere biler har mange sensorer, kameraer og styringsenheter som er nødt til å virke for at bilen skal oppføre seg korrekt. Mange førere har vent seg til å stole på bilens adaptive funksjoner, og det kan være fatalt dersom noen av disse systemene plutselig svikter, sier Strandseter, og gir oss enda et eksempel:
– I ”gamle” dager var et ødelagt speil kurant å bytte. Det besto jo stort sett av et speilglass og et metallfeste. På dagens biler er speilene langt mer avanserte, med 3D-kameraer, sensorer og annen avansert elektronikk. Et speilskifte vi nylig utførte, kostet rundt 30.000 kroner. Vår del av jobben kom på rundt 1000 kroner, men likevel tror noen at det er selve reparasjonsarbeidet som er dyrt. Når man sier det er dyrt å ha bilen på verksted, føles det noen ganger litt urettferdig at det er vi som utfører reparasjonen som får skylden, smiler Strandseter.

DEL