Hvert eneste nyhetsinnslag om husbranner blir en vond påminnelse for Olav Støp. Selv fikk han sjokkbeskjeden for halvannet år siden: «Du må skynde deg hjem, huset deres brenner!»

De siste ukenes boligbranner i Åsnes og Nes har fått Olav og Kathy Støp fra Grinder til å gjenoppleve den dramatiske brannen som tok alt de eide den 10. mai i fjor. Olav befant seg på Grue Finnskog og skulle opptre sammen med Gruekoret da et av de andre kormedlemmene kom løpende bort til ham: «Du må skynde deg hjem, huset deres brenner!»

– Det gikk nesten rundt for meg. Heldigvis fikk jeg straks vite at ingen var kommet til skade, men den halvtimes lange bilturen hjem ble likevel den lengste jeg har opplevd!
Det var et trist syn som møtte 72-åringen da han endelig kom frem til gården på Grinder i Grue.  Flammene var slukket, men røyken ség ennå opp fra det ødelagte taket på våningshuset, som har vært familiens hjem siden 1974. Gårdsplassen var fylt til randen av svette brannfolk, ambulansepersonell og nysgjerrige tilskuere. Midt på plassen fikk han også øye på det aller viktigste: kona Kathy (68),  eldstedatteren Anne-May og barnebarnet Hanna. Alle i god behold, men naturlig nok preget av situasjonen.

Brannmannskapene jobbet på spreng, men greide ikke forhindre at hjemmet ble fullstendig ødelagt av flammene.

– Jeg kjente en enorm lettelse da jeg fikk se madammen og de andre. Jeg forsto at det meste av verdier var gått tapt, men jeg greide likevel å glede meg over at det tross alt hadde gått bra med de jeg var mest glad i. Brannfolkene drev med etterslokkingen, og vi fikk vite at det ville ta en stund før vi kunne få komme inn brannruinene for å se nærmere på skadene. Imidlertid var det ikke vanskelig å se at det gamle tømmerhuset var totalskadd. Selv om alt av materielle ting kunne erstattes, var det sårt å tenke på alle minnene som jeg hadde fra huset helt siden barndommen, forteller Olav, mens han prøver å holde kontroll på følelsene.

Den første kvelden etter brannen valgte Kathy å overnatte hjemme hos datteren. Olav innså også at det ikke var mer å få gjort hjemme på Grinder. Brannen var slokket, men det ville ennå ta en stund før de kunne få komme inn i brannruinene for å undersøke skadene. Den ihuga kor-sangeren kunne like gjerne kjøre tilbake til Grue Finnskog for å overnatte sammen med kor-vennene.

Banken sa at vi ikke skulle bekymre oss, og at vi bare måtte dra ut for å kjøpe de tingene man trenger til hverdagslivet.

– Vi var jo naturligvis litt spente og usikre på hvordan vi skulle løse den praktiske hverdagen uten et hjem, men heldigvis møtte vi fra første stund omsorg og velvilje hos Grue Sparebank. Banken sa at vi ikke skulle bekymre oss, og at vi bare måtte dra ut for å kjøpe de tingene man trenger til hverdagslivet. Det eneste vi behøvde å huske, var å ta vare på kvitteringene. Pengene sto på konto fra dag én. Man tror jo aldri at slike ting kan skje en selv, men nå var vi sjeleglade for at vi alltid har prioritert å bruke penger på forsikring, sier Olav og Kathy.

Begge skryter av bistanden de fikk som forsikringskunder, og kan nesten ikke få fullrost hjelpen de har fått av Grue Sparebank, og ikke minst rådgiver Hege Vestli.
– Hun ble engelen vår. Uansett hva vi lurte på eller trengte praktisk hjelp til, så var hun der for oss. Tidspunktet på døgnet spilte ingen rolle, hun hjalp oss med det samme. Gjennoppbyggingen av en ny bolig er jo i utgangspunktet en omstendelig og tidkrevende prosess, men banken har hele veien gjort sitt aller ytterste for å gjøre det enklest mulig for oss. Mens vi bodde i en bobil på gårdsplassen, startet husbyggingen for alvor på høsten. I sommer sto det nye huset vårt innflyttingsklart, og selv om vi aller helst skulle vært denne opplevelsen foruten, er vi lykkelig over hvordan alle problemene har løst seg i tiden etter brannen.

Rådgiver Hege Vestli i Grue Sparebank er glad for å høre at ekteparet sitter igjen med en god opplevelse:
– Når uhellet er ute, er det viktig at vi bistår så godt vi kan – både på det menneskelige og det praktiske planet. Folk reagerer forskjellig, og man ønsker hjelp med ulike ting. For Olav og Kathy følte jeg at det aller viktigste var å handle raskt og samtidig fungere som et bindeledd mellom dem og skadeavdelingen i Eika. Den statistiske sannsynligheten for at det skal begynne å brenne i nettopp ditt hus, er kanskje ikke så veldig stor. Men slik er livet i mange tilfeller; når uhellet først er ute, kan konsekvensene bli fatale. Da er det for sent å være etterpåklok, poengterer Vestli.

Brannsjef Per Ivar Bekk var selv med på å slukke brannen hos Olav og Kathy, og han kan ikke få understreket sterkt nok hvor viktig det er med en gyldig og god brannforsikring.
– Når boligen går opp i røyk, mister du hele livsinvesteringen din. Det er ikke bare en stor følelsesmessig påkjenning, det snur også opp-ned på livet ditt. Dessverre opplever vi fra tid til annen at folk, kanskje av økonomiske grunner, har prioritert bort forsikringer. Disse menneskene står på bar bakke når vi forlater åstedet, og på slike dager kan jobben vår føles ekstra tung, sier Bekk, og trekker samtidig frem fordelen med lokale forsikringsselskaper som kan være raskt ute med hjelp til fortvilte huseiere:
– Da huset til Olav og Kathy brant, var vi knapt ferdig med slukkingen før Grue Sparebank kom til gården for å bistå. Vi så at ekteparet følte seg ivaretatt, og dermed kunne vi også forlate branntomta med en mye bedre følelse.