Med riktig lys i butikken kan du effektivt påvirke kundenes humør og kjøpslyst. Her gir vi deg noen av knepene du bør kunne.

Treffer lyset varene? Er lyset tilpasset varene og kundegruppen?
Begge disse spørsmålene har stor betydning for salgsresultatet. Lys kan brukes til å «løfte frem» varene som gir størst fortjeneste, og ikke minst kan du sørge for at kundene kommer i riktig stemning.

Ikke blend kunden!

Lysretningen er noe av det aller første du bør se nærmere på. Det er også den enkeltfaktoren du med størst sannsynlighet kan løse på egen hånd.
Altfor ofte ser vi eksempler at lyset treffer alle andre steder enn det bør: Nemlig på gulvet, taket eller veggene. I de aller verste tilfellene er spottene rettet slik at kundene blendes.
– Er du i tvil, så sørg for at spotlysene aldri har mer enn 45 graders vinkel. Få ting gjør en kundeopplevelse mer forvirrende og ubehagelig enn skarpt lys som treffer i alle retninger, sier Ulf Morgestad, daglig leder i Lightmakers.

Lys (kun) på varene du vil selge

Start derfor med å undersøke at hver eneste spot treffer på riktig sted, altså på varene som skal fremheves. Gjør et bevisst og avgrenset valg. Det kan være vanskelig å prioritere mellom de ulike varene (alt føles jo like viktig!), men jo tøffere du greier å være på dette stadiet, desto større er sannsynligheten for å lykkes.
En god regel er at maks ti prosent av produktutvalget skal fremheves med ekstra lys. Prøver du å lyssette flere varegrupper enn dette, risikerer du at kunden blir forvirret eller likegyldig.

LEKKERT: Lightmakers fikk oppdraget da Audi Møller Bil Jessheim skulle fremheve bilenes elegante og eksklusive design. Løsningen ble å belyse showrommet med Taro LED fra Oktalite med 4000K.
LEKKERT: Lightmakers fikk oppdraget da Audi Møller Bil Jessheim skulle fremheve bilenes elegante og eksklusive design. Løsningen ble å belyse showrommet med Taro LED fra Oktalite med 4000K.

Ta hensyn til lokalet

Noen praktiske eksempler: I en bilforretning med 20 biler, bør høyst to biler belyses ekstra. I et stort butikklokale med 30 stativer/hyller/varegrupper, bør spotlyset begrenses til tre prioriterte objekter. Resten av lokalet skal selvsagt ha tilstrekkelig trygghetslys (grunnlys) til at rommet føles behagelig å oppholde seg i.
En stor butikk bør ha mindre kontraster enn hva du kan tillate i en liten senterbutikk. For mange kontraster gjør det vanskelig for kunden å orientere seg.

Lys manipulerer hjernen

Med mindre du er ute etter helt spesielle effekter, bør alle lyskilder i butikklokalet ha samme fargetemperatur. Hvor du skal legge deg på skalaen, avhenger i stor grad av hva slags stemning du er ute etter, og ikke minst hvilke produkter du stiller ut. Vår erfaring er at harde, kalde produkter presenteres best i kjølig lys.
– Årsaken til dette er at kaldere lys stimulerer hjernen til å reagere aktivt – noe som er en åpenbar fordel om du selger biler, el-artikler eller sportsutstyr, forklarer Morgestad.

En 50-åring vil knapt orke å oppholde seg i en butikk som er lystilpasset tenåringer.

Varmt lys gir avslappet stemning

Består vareutvalget derimot av festantrekk, vil sannsynligvis et varmt, avslappet lys på rundt 2700K fungere bedre. Om du vil fremheve det friske og det ferske for matvarer som brød, frukt og grønt, bør du også velge rundt 2700K.
Skal du lyssette herredresser bør du antagelig opp på 3500K. På den måten sikrer du at en svart dress alltid vil se svart ut, og en hvit skjorte, hvit. Senkes lystemperaturen til 2700, kan den samme dressen få et skjær av rødt, mens skjorten blir kremfarget.

Kvinner og menn

Kan kundegruppen din deles inn etter kjønn eller alder, bør du være klar over at vi mennesker reagerer forskjellig på lys. Mens ungdom fint takler store kontraster og variasjoner i fargetemperaturen, er eldre ofte svært lysømfintlige. En 50-åring vil knapt orke å oppholde seg i en butikk som er lystilpasset tenåringer.

Harde, kalde produkter presenteres best i kjølig lys

Voksne kunder trenger kort og godt mer lys, og de trives best med «flat belysning». Sørg også for lav blending dersom butikken din retter seg mot eldre.
På samme måte kan det være greit å ta hensyn til forskjeller mellom kjønnene. Mens kvinner trives best i varmt lys (2700K), foretrekker menn litt kjøligere belysning (3000K eller mer).

Lys er markedsføring!

Bli bedre kjent med Kelvin

Lysets fargetemperatur har mye å si for hvordan produktene dine fremstår. Fargetemperatur benevnes i K (Kelvin), og jo varmere lys dess lavere K. Lyskilder mellom 2600-3000K regnes for å være «varme», mens kilder på 3000K og høyere omtales som «kalde». Eksempelvis vil en tradisjonell glødepære ligge på rundt 2700K, mens de fleste kontorer ligger på rundt 3000K. På en overskyet dag vil sollyset gi rundt 6500K.

DEL